Young Lions 2014



Organisation
RBU - Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar

Vinnare

Kategori PR
Team: Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs, Cohn & Wolfe
Bidrag: Vardagshindret
Motivering: Årets vinnare i PR-kategorin äger kraften att ta sig ut i debatten. Genomtänkt, känsloväckande och välutarbetad tror vi att den kan göra väsen av sig i alla kanaler. Och den besitter också storheten i att kunna tas vidare, på olika platser och under många år. Grattis till en obehindrad seger för Vardagshindret.




Kategori Media
Team: Anton Ström, Scholz & Friends Stockholm och Mathias Svensson, Doe Blomberg Gottberg (SILVER i Cannes Lions)
Bidrag: Man mot man med Mats
Motivering: I en tid då det aldrig varit svårare att tränga igenom mediebruset lyckas årets vinnare inte bara hitta en väg igenom utan även använda "rätt" kanal på ett relevant och inspirerande sätt som förenar målgrupperna och allmänheten i stort kring ett ämne som är svårt för många att förhålla sig till. Ett briljant format som vi i juryn tror skulle göra barnsligt stor skillnad. Cannes - here you come Mathias Svensson och Anton Ström från Scholtz & Friends!



Kategori Print
Team: Frida Siversen Ljung och Nayeli Kremb, TBWA
Bidrag: Drömmen
Motivering: Att röra sig fritt kan nog uppfattas som en superkraft för den som inte har spring i benen. Vinnarteamets superkraft verkar vara att kunna balansera bild och text så att de kompletterar varandra istället för att konkurrera med varandra. Sista pusselbiten finns i skuggbilden. Samma reklam-teknik som Batman själv brukar använda. Välgjort och på brief. Frida Siversen Ljung och Nayeli Kremb från TBWA, vi ses i Cannes!




Kategori Cyber
Team: Ulrika Karlberg och Viktor Brittsjö, Forsman Bodenfors
Bidrag: En krånglig väg
Motivering: En liten justering i en stor tjänst kan göra all skillnad. En liten symbol som underlättar för den behövande och öppnar ögonen för den som inte är det kan göra all skillnad. Att på ett smart och enkelt sätt visa på avsaknaden av något självklart tog den snabbaste och minst krångliga vägen till våra hjärtan.




Kategori Design
Team: Danny Jian och Tobias Eriksson, Essen International (SILVER i Cannes Lions)
Bidrag: Right to move
Motivering: Ett engagerande namn. Ett imperfekt uttryck. En perfekt lösning tar form. Det krångliga blir kul. Det förväntade fint. Budskapet kristallklart. Alla ska ha rätten att utvecklas. Vi håller med. Vi tycker att alla ska ha Right to Move.




Juryn bestod av:
- Malin Von Werder, Art Director, Garbergs Malmö, ordförande
- Jenny Kaiser, kundansvarig projektledare, Forsman & Bodenfors
- Patrick Kampmann, Creative Director, Volontaire
- Helena Stendahl Hägg, Design Director, Identity Works
- Fredrik Josefsson, Art Director, Åkestam Holst

Young Lions 2013



Organisation
PeaceWorks

Vinnare
Kategori Cyber:
Team: Adam Gäfvert från King och Arvid Nittve från Le Bureau
Bidrag: Jan Björklunds första tweet


Kategori Print:
Team: André Persson och Martin Baude från TBWA
Bidraget: Ingen människa föds ond



Kategori Media:
Team: Desiré Engström och Jeremy Phang från Lowe Brindfors
Bidrag: Man är inte vad man heter

Juryn bestod av:
- Andreas Ullenius, Åkestam Holst, juryordförande
- Liv Sandberg, Starcom
- Carl Larsson, Nine
- Johan Eghammer, Forsman Bodenfors

Young Lions 2012



Organisation
Svenska Livräddningssällskapet- Simborgarmärket

Vinnare
Kategori Cyber:
Christofer Weider, frilans och Gustav Johansson, The Fan Club
Bidrag: Nya Simborgarmärket



Kategori Print: Martina Magorin Borg, Dorian Mabb och Ludvig Ehrenstråhle, McCann Stockholm
Bidrag: Det finns för få borgare



Kategori Media:
Nils Westgårdh och Herman Vieweg, Academy of Art University
Bidrag: Swimmers Lounge



Övriga finalisters placering
Kategori Media
Silver: Christofer Weider, frilans och Gustav Johansson, The Fan Club (bidrag Nya Simborgarmärket)
Brons: Lisa Hågeby och Andrea Andersson, Beckmans Designhögskola (bidrag Rädda livet på en vän)

Kategori Cyber
Silver: Lisa Hågeby och Andrea Andersson, Beckmans Designhögskola (bidrag Rädda livet på en vän)
Brons: Jim Nilsson och Jacob Björdal, Forsbergs skola (bidrag Beach 20XX)

Kategori Print
Silver: Jeremy Phang och Agnes Stenberg-Schentz, Forsman & Bodenfors (bidrag Dyrt och fult)
Brons: Lisa Hågeby och Andrea Andersson (bidrag Waterproof)

Juryn bestod av:
- Mia Clase (ordförande), executive creative director McCann Stockholm
- Fredrik Simonsson, creative director DDB Stockholm
- Amanda Koutra, vd Carat
- Lars Holthe, art director Åkestam Holst


  • Arrangör


  • Samarbetspartners


  • Produktionspartner



  • Kalendarium

    Anmälan öppen

    19 februari - 5 mars

  • Getty Images Webinar

    4 mars

  • Brief släpps

    5 mars

  • Deadline för inlämning

    12 mars

  • Nominerade presenteras

    15 april

  • Vinnarna presenteras

    12 maj